2009-11-02

Mattias Klum - Viljans väg

Sticker emellan med ett rykande aktuellt inslag. Jag såg i DalaDemokraten att Mattias Klum skulle ha utställning/föredrag på Folkets Hus i Borlänge idag. Jag åkte dit på eftermiddagen och slank in på ett fullsatt Stora Björn. Det var tydligen ett föredrag arrangerat för skolelever och lärare jag hamnat på. Jag hann med bara den sista halvtimmen av föredraget - men det räckte för att bli både gripen och inspirerad:

Efteråt köpte jag boken Viljans väg - som är basen för föredraget - och fick den signerad av Mattias.

Mattias är en mycket skicklig fotograf och föredragshållare som kan konsten att engagera och inspirera till omtanke om miljön och hotade arter och kulturer.
I bokens förord skriver EU-kommissionären Margot Wallström om Mattias:
"Hans bilder engagerar och hjälper oss att upptäcka det outsägligt vackra i livet men också förstå vad vi har att förlora. Vi har bara en planet och det vi lär oss att älska vill vi bevara."
Det är bara att instämma.
Och som Mattias påpekar i sin avslutning: Man behöver inte åka världen runt för att söka motiv - det finns så mycket vackert och sevärt - och värt att visa upp - runt omkring oss i vardagen - här och nu.
Eller med Mattias egna ord:
"Det handlar om att känna sin litenhet i allt det stora och att se storheten i det allra minsta. Det är tid nu att stanna upp, reflektera och sedan agera. För viljans väg är också motståndets väg."
Se även Expeditionsverige.se som är "platsen för dig som brinner för vår svenska natur och vill sprida ditt engagemang till andra"

Inga kommentarer: