2013-10-26

Snösparv, Roxnäs udde, Falun - igen

På lördagen tar Ulla och jag en cykeltur ner till Roxnäs udde i Falun för att Ulla ska få tillfälle att se den vackra fågeln som vi tidigare sett i dess häckningsmiljö på Låktatjåkka (2011-07-02)

Vi närmar oss badplatsen på Roxnäs udde försiktigt och hittar snöparven direkt. Den sitter som vanligt på marken och äter, nu nära omklädningshytten vid badet. Den här gången bemödar jag mig om att få ett lägre perspektiv på fågeln genom att lägga mig ner på marken:




Den sträcker ut vingarna som om den skulle flyga iväg men stannar kvar på marken utan att bry sig om mig:




Google+ skapar automatiskt de här gif-filerna utifrån ett antal bilder när jag laddar upp dem till mitt Picasaweb/Google+-album:




Solen kommer fram en stund innan vi lämnar snösparven för den här gången:


Snösparvbilderna i Picasaweb-albumet
Snösparvbilderna i Google+-albumet
Bildspel

Inga kommentarer: