2014-05-12

Mandarinand, Vattenparken, Kupolen, Borlänge

En mandarinand håller till i Vattenparken vid Kupolen i Borlänge sedan några dagar. Idag åker jag dit för att se om den finns kvar. Och det gör den! Den simmar omkring ensam mitt i första dammen och närmar sig sakta dammkanten där jag står och fotar:














Den flyger ut till dammens mitt igen och jag flyttar mej till motsatta stranden där jag får en låg position nedanför en liten dammlucka med kameran nästan på vattennivå. Mandarinanden hamnar i en flock skrattmåsar:








Jag lämnar mandarinanden en stund. När jag återvänder har den gått upp på land. Enl wikipedia-artikeln söker den helst föda uppe på land. Det kanske är det den håller på med här:


Därefter ställer den sig och vilar på en sten i vattenbrynet:


Och slår sig till ro på en sten högre upp:

1 kommentar:

Ingela - Mosters Trädgård sa...

Vilken fantastiskt vacker fågel! Som ett konstverk.
Kanonbilder!
/Ingela