2012-01-15

Med solen

Från plats 37A i en Airbus 330-200 på Phuket Airport - i väntan på start:


Uppe bland molnen över södra Thailand - strax efter start:


Nu flyger vi med solen västerut. Ovanför molnen lyser solen en stor del av flygresan hem.

Jag sitter och halvsover och minns vår resa och plötsligt slår det mej - orsaken till mina vita knän är ju självklar!
Vid besöket hos dr Arthorn i Khao Lak fick jag tillsägelse att undvika att få vatten i örat. När jag badat efter dess har jag undvikit att simma och att ligga och flyta på rygg. För att då slippa gå ut på djupare vatten för att doppa mej har jag börjat med att ställa mej på knäna på bottnen närmare land. Vågornas rörelser har naturligtvis medfört att knäna har skavts mot sandbottnen och polerat bort pigmentet i skinnet....
Men egentligen borde jag väl i så fall ha fått röda skavsår på knäna???
Visst tvivel kvarstår alltså - men i skrivande stund, 4 veckor senare och efter några tiotal mil på skidor och skridskor, är fortfarande mina knän utan problem, bortsett från de vita fläckarna som finns kvar, men kanske inte lika klart lysande längre nu när solbrännan runt omkring börjat blekna.

Strax före klockan 20 thailändsk tid (klockan 14 svensk tid) efter ca 7 timmar i luften drar sig solen ner under molntäcket;



Planet landar strax före klockan 19 på Arlanda - efter ca 12 timmar i luften - i god tid innan dagens sista tåg till Falun/Borlänge avgår i 20-tiden.
Vi kliver av tåget i Säter och får skjuts av Daniel hem till Gustafs.

Inga kommentarer: