2013-12-20

Digitalisera diabilder

Jag har ett tusental diabilder från 1976 och några år framåt som kommit fram ur sina gömmor. Min gamla diaprojektor Voigtländer VP135A från samma tid fanns i samma gömmor och visade sig fungera oklanderligt.

När jag tittade igenom några gamla magasin med diabilder på bildduken började jag fundera på om det skulle vara möjligt att fotografera bilderna på duken och på så sätt få dem i digitalt format.

Jag ringde broder Leif och diskuterade lämpligt tillvägagångssätt med honom.
Att fota bilden på duken trodde han inte var så lämpligt eftersom duken ofta inte är helt plan.
En bättre variant vore att lägga diat på ett ljusbord och fota det med ett makroobjektiv.
Han tipsade om en metod han sett på något av Fotosidans forum där man använder diaprojektorn som ljusbord och därigenom får en snabb hantering av diorna.
Man slipper plocka ur diat ur magasinet och placera det på rätt plats på ljusbordet. Det är bara att mata fram ett dia i projektorn, fotografera och fortsätta med nästa. Man kör igenom ett magasin på någon minut.

Metoden beskrivs av Jan Olof Härnström på
Fotosidans Forum > Efter exponeringen > Det analoga mörkrummet > Gamla dia

Metoden bygger på att man sätter in en skiva av opaliserat glas (samma typ av glas som finns i ett ljusbord) mellan projektorns lampa och diat.
I min projektor sitter ett färgbalansfilter som jag byter ut mot en skiva (ca 4x4 cm) av opaliserat glas. Det blir därigenom ett mjukt och skarpt ljus som träffar diat. Jag inhandlade två stycken glasbitar från glasmästaren (50 kr) ifall ljuset skulle bli för starkt med bara en skiva.

Därefter plockar man bort objektivet på projektorn och riktar in kameran med ett makroobjektiv i hålet där projektorns objektiv satt och fokuserar direkt mot diat och fotar.

Med programvaran Canon EOS Utility (som följer med kameran) styr jag hela fotoprocessen från datorn med kameran kopplad till datorn via en USB-kabel.
På datorns bildskärm ställer jag in fokuspunkt via liveviewfunktionen och tar en bild som efter några sekunder finns tillgänglig för granskning på datorns bildskärm. Om bilden är OK är det bara att mata fram nästa bild, fokusera och trycka av. Mycket rationellt!

Här ses min uppsättning. Projektor utan objektiv, kamera med makroobjektiv på stativ och dator med Canon EOS Utility kopplad till kameran med USB-kabel.



Det fungerar även att fotografera direkt utan datorns hjälp men det är smidigt att ställa in fokus och framförallt att genast granska bilden på datorn.

Eftersom projektorns objektiv är borttaget blir bilden upp-och-ner men det fixas lätt i datorn. Genom att fota i RAW-format är det också enkelt att i efterhand justera vitbalans och exponering (inom vissa gränser).

Med kåpan till pojektorn borttagen ser man överdelen på den vita skivan av opaliserat glas:


Avståndet mellan diat och kamerans sensor är ca 35 cm med mitt makrobjektiv Canon EF 100mm. Man får se upp så att inte magasinet krockar med objektivet. Här har jag en marginal på en millimeter:


Här följer några exempel.

Hydra S84 vid bryggan i Badhusviken, Oxelösund, Maj 1977:

(1/1250 sekund, f//.1, ISO 100)

Processat i Lightroom: Whitebalance Custom, Highlights -100, Shadows +100, Whites +57, Blacks -61:


Västerviks gästhamn juli 1977:

(1/640 sekund, f/7.1, ISO 100)

Processat i Lightroom: Whitebalance Custom, Highlights -100, Shadows +100, Whites +28, Blacks -47:


Byxelkroks gästhamn juli 1977:

(1/800 sekund, f/7.1, ISO 100)

Processat i Lightroom: Whitebalance Auto, Exposure -0.50, Highlights -100, Shadows +100, Whites +49, Blacks -45:


Blå jungrun från Byxelkrok juli 1977:

(1/1600 sekund, f/7.1, ISO 100)

Processat i Lightroom: Whitebalance Auto, Exposure -2,00, Highlights -100, Shadows +100, Whites +80, Blacks -98:


Fågelsjö oktober 1977:

(1/320 sekund, f/7.1, ISO 100)

Processat i Lightroom: WhiteBalance Auto, Exposure -1,00, Highlights -100, Shadows +100, Whites +46, Blacks -62:

14 kommentarer:

Micke sa...

Mycket smidigt tillväga sätt att få sina dia digitaliserade !
Tack för att du delade med dig denna metod ska prova den vid ett tillfälle.
önskar en god jul

Unknown sa...

Hej!

Ett svinbra tips.

Fråga ang. opalgalset. Från vilken glasmästare köpte du detta?

Mvh
/Dan

Göran Bength sa...

Opalglaset kommer från Wiklunds Glasmästeri i Falun. De skar till två bitar ca 4x4 cm och slipade av kanterna. Summa 50 kronor. Bra service!

Unknown sa...

Hej o tack!

Har lyckats få till ett glas nu.

/:D

Anonym sa...

Hej,blir inte bilden spegelvänd i kameran med denna metod?
Lars

Göran Bength sa...

Jovisst - bilden blir spegelvänd men det är lätt fixat med bildbehandlingsprogrammet.

JoseCreations sa...

Jag har försökt att avfotografera via en diaprojektor men lyckas inte. Har tagit bort projektorns objektiv men när bilden sitter i så får jag en enorm ljustråle in i kameran så man blir bländad. Varför blir det så?

Göran Bength sa...

Opalglaset ska dämpa ljusstyrkan. Prova med starkare opalfärgning eller använd två opalglas.

Unknown sa...

Hej Göran,

Tack för Ditt inlägg.

Min Leitz Pradovit CA2500 ser i princip likadan ut. Glaset som färgjustering var 5x5 och jag behövde två opalglas. Eslövs Glasmästeri hade samma eminenta service till ett pris av 50 kr!
Nikon är dessvärre inte lika generösa som Canon med utility software så jag testade manuellt nu i början. Jag inser dock finessen att köra allt framför datorn. Med tanke på hur snabbt detta går är det en bra timpeng köpa programmet.

Hur körde Du exponeringarna? Liten bländare för att maximera skärpedjupet?

Mvh,
Lars Thufvesson

Göran Bength sa...

Bländarförval 7.1 gav tider mellan 1/320 och 1/1600 sekund med ISO 100.

Jan Bergman sa...

Ett problem med den här metoden är att glaslösa dia lätt buktar sig av värmen från lampan och bilden kan få oskarpa delar. Jag "slaktade" en diaprojektor som jag köpt billigt. Tog bort den tjocka linsen framför lampan, tog bort originallampan och transformatorn längst bak, gjorde ett hål i höljet för att kunna lysa igenom med en spotlightlampa. Obs! ingen stöpsel i väggen efter den operationen, kapade sladden för att undvika att någon försöker koppla ström till projektorn. Enbart manuell frammatning härefter. Tycker att metoden fungerar bra, blir jämt ljus över hela bilden.

Unknown sa...

Hej igen Göran,

Nu i vinter har jag fotograferat av ca 5,500 diabilder. Din metod är som sagt förträfflig. Anledningen till detta inlägg är att Fotosidan

https://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fotografera-av-dina-negativ-istallet-for.htm

har en liknande artikel. Du kan kanske sprida Ditt budskap om att använda diaprojektor.

Tack än en gång för att Du delade med Dig!

Mvh
Lars Thufvesson

Andrea Bresin sa...

Hej Bengt! Mycket inspirerande inlägg om att fotografera av diabilder. Jag har en spegellös Sony alfa NEX.5t.
Vilket Macro objektiv är lämpligt för ändamålet? Vilket använde du?
Med vänlig hälsning,
Andrea Bresin

Göran Bength sa...

Tack Andrea! Det går nog bra med valfritt makroobjektiv. Det viktiga är att man kan sätta fokus på diat. Jag hade Canons 100 mm makroobjektiv. Mvh Göran