2008-10-04

Fåglar

Mest sjöfåglar naturligtvis. Koltrasten är också mycket vanlig. Såg en fin koltrasthane i Soline på Pasman. Hann tyvärr inte fånga den på bild. Men koltrasten finns på 1 kuna-myntet:
Ungtruten i Zadar:

Skrattmåsen i Zadar (i vinterdräkt - redan?):

Trutarna i Luka (troligen den gulfotade varianten):

Skarvarna i Soline (troligen Toppskarvar - de är något mindre än de i Sverige vanligare Storskarvarna):


Kaspiska ungtruten i Zadar:

fotosidan.se finns fågelexpertis! Snabbt svar från Stefan Oscarsson: "Det är en ungfågel av kaspisk trut. Tidigare var den en ras av vår gråtrut, men är sedan några år tillbaka en egen art."

8 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad mycket fina bilder. Den på koltrasten på myntet hade jag inte sett tidigare. Förresten, blååste det inte mer än så när du kryssade? Kram från Skatan

Göran Bength sa...

Tycker du inte att det ser ut att blåsa så mycket på bilden eller tyckte du att det var mer än 8-10 m/s? Beaufort 5 kallas Styv bris 8-11 m/s : Vågorna mer utpräglade och långa; överallt vita skumkammar. Jag tror det stämmer ganska bra.

Anonym sa...

Hej Göran!

Gud vilka vackra foton du tar på fåglar. Eftersom jag gillar att måla fåglar så blir jag extra nojig över fågelfoton just!

Kram Marie

Göran Bength sa...

Marie, det var roligt att höra av dej igen och att du gillar mina fågelbilder! Jag tycker det är roligt att fota fåglar - det är en utmaning att "fånga" dom.

Anonym sa...

Hej igen!

Förlåt att jag inte skrivit på ett tag. Jag tittar oftare än jag skriver...bara så du vet! Har varit lite sliten ett tag. Mycket på jobbet att lära sig så man funderar på vad man håller på med ibland? Tillbringar mer tid på jobbet än med Adam & Jocke = Nej, det måste bli skärpning! Har varit en del i kyrkan oxå på sista tiden, fast det gillar jag. Jag finner ett lugn på ngt sätt när jag får vara där och sjunga. Göra andra människor glada genom sången, det är livet! Ska till Järbo på söndag och sjunga i deras kyrka = Kul! En musikal som heter SKRIK.// Hej Hej!

Göran Bength sa...

SKRIK i kyrkan?? Det får man väl inte!
Ja tänk om man hade den förmågan - att sjunga alltså. Det måste vara en riktig "Gudagåva" - att kunna glädja andra.

Anonym sa...

Hej!
Visst är det väl konstigt namn på en musikal...Den är jättebra faktiskt. Handlar delvis om alla orättvisor i världen men också om kärlek och att hitta tron på ngt, trots alla orättvisor. Svårt att förklara i ord. Ska försöka hitta ngt klipp någonstans så du får lyssna. Det gick iaf bra i Järbo och vi fick mycket beröm. I söndags var det dop för lilla Jessica och jag sjöng 3 sånger i Ansgariikyrkan. " Du vet väl om att du är värdefull, Välsingnelsen och en sång jag hittade på nätet som heter Älskade barn" Den sista jättfin. Sök på Älskade Barn på Eniro så kan du se texten och lyssna på en liten truddelutt...Gudagåva har Du oxå = Jag önskade att jag kunde fota lika bra som du.....Det ÄR väl en gudagåva om något!!! Ha det så bra. Kramar till er alla//Marie

Göran Bength sa...

Ja det var en fin sång. "Så kom du då till oss du älskade barn..."
Gudagåva? - jag vet inte. Det betyder väl att man har en speciell talang - som att kunna sjunga.
Det enda som krävs när det gäller fotografering är egentligen tid - och det har jag gott om numera! Sen finns det förstås de som är bildkonstnärer och har speciell talang för att ta fram bra bilder - men det har inte jag. Det var Margiths område.
/Göran