2010-01-14

Skridskotur på Ösjön

Ytterligare en dag med konstant -15 grader. Dock ingen sol utan dimma och lätt snö i luften. Läste i Dalademokraten att nu är banan på Ösjön mellan Ornässtugan och Storsund plogad. Så här säger Håkan Fernvik som är en av dem som plogat och dessutom tävlingsledare för skridskoloppet Ornäsrännet den 7 februari 2010:
"Jag har aldrig varit med om en sådan här vinter med sträng kyla och ändå svaga isar.
Det såg först lovande ut med sträng kyla. Men när isen började lägga sig tog töväder vid. Sedan vräkte snön ner. Över det tunna istäcket låg nästan fyra decimeter snö och isolerade från kylan." I måndags var isen nästan två decimeter så det gick bra att börja ploga.
Några bilder från dagens tur.
Banans startpunkt Ornässtugan - en turistattraktion sommartid:

Ornässtugan ligger fint ute på en udde i Ösjön. Den plogade banan är bred men isen är lätt knagglig - dock mer lättåkt än väntat:

Lindholmen - ett paradis på sommaren:

Banan slutar vid Storsund - sundet mellan Ösjön och Runn. Sundet är oftast isfritt eller täckt av tunn, förrädisk is pga vattenströmmar:

Självporträtt efter turen. Fukten i luften har frusit fast på glasögonen. Tyckte väl att jag började se dåligt.

Vackra frostbitna björkar vid Dalälven i dagens sista solstrålar på vägen hem:

2 kommentarer:

sylvia sa...

Hej!
Jag hittade din blogg av misstag, men vilket fynd jag gjorde :-) Vilka fina fågelbilder och alla andra bilder också förstås. Jag googlade på Kärrhök i stället för Sparvhök och hittade din blogg. Nu släpper jag inte taget och har lagt till dig i min blogglista så att jag hittar tillbaka. / Sylvia PS.
Din fräsande tiger är så häftig. DS.

Göran Bength sa...

Tack Sylvia! Ja internet är verkligen fullt av spännande platser - och så lätta att besöka. Men det är också lätt att förirra sig in på diverse sidospår. Som tur är leder även de ofta till positiva upplevelser. Det är som att vara ute på en spännande och obegränsad upptäcktsresa - ständigt nya platser och nya nänniskor - och ibland hittar man något/någon man gärna vill återvända till!
Välkommen till min värld!