2010-08-24

Vårt behov har ingen gräns - Our needs has no end

Strandlös strand

Jag förstår ingenting
själen är nedtryckt
Låt oss se oss omkring
Hela byar är borta
främlingar har dränkt dem
Deras behov har ingen gräns

Jag står vid en strand
vid en strandlös strand
Låt oss se oss omkring
Gamla stränder finns ej mer
främlingarna har krävt dem
Deras behov har ingen gräns

Jag ser ett folk ge vika
på ett öppet hav i oväder
Låt oss se oss omkring
Rätten blir inte längre rättvis
främlingarna har krävt
Deras behov har ingen gräns

I mina förfäder ser jag
ett segt släkte
Låt oss se oss omkring
Vi utstår grova gärningar
främlingarna kränker oss
Deras behov har ingen gräns

Paulus Utsi (1918 - 1975) levde vid insjön Stora Lulevatten större delen av sitt liv. Han tillhörde de samer som gång på gång fick se sitt land dämmas över till följd av vattenkraftsutbyggnaden. Fisket förstördes, renbetesmarker och boplatser hamnade under vattenytan .

Våra behov har ingen gräns så länge vi lever enligt den allena saliggörande eviga tillväxtens evangelium. Inget politiskt parti ifrågasätter detta evangelium - i varje fall inte i Sverige. Allt fler av oss blir och kommer att bli kränkta i denna "religiösa" och blinda tilltro till "marknadens" heliga kraft. Är det inte dags att vi vaknar upp och sansar oss - och blir ... medmänskliga??

Från Norrland 2010 - del 2

Inga kommentarer: