2015-10-14

Alfågel, Ansta, Säter - nytt försök

Idag åker jag till alfågeln i Ansta tidigt på morgonen för att förhoppningsvis få medljus i stället för gårdagseftermiddagens besvärande motljus. När jag åker hemifrån i 7:30-tiden ligger dimman över sjöar och vattendrag men däremellan är det klart och fint. Vid fågeldammen i Ansta ligger dimman tät. Inte en fågel syns eller hörs. Jag åker in till Wienerkonditoriet i Hedemora och tar en kopp kaffe och en smörgås.

Strax före kockan 11 är jag tillbaka vid fågeldammen i Ansta. Dimman ligger fortfarande men börjar lätta mer och mer. Alfågeln ligger kvar på ungefär samma plats som igår:






I takt med att dimman lättar drar sig alfågeln tyvärr längre och längre bort:


Den försvinner till slut bakom en ö . Jag hittar den senare längst bort i dammens norra del:

Inga kommentarer: