2008-09-30

Savos gård i Poljica

De nyrenoverade husen till höger är Savos. Det grå huset i förgrunden till vänster tillhör grannen - som skymtar bakom grinden.
Här ordnade Savo en riktig kroatisk fest första kvällen för 10 personer med grillad anka och kyckling mm samt hemgjord slivovitch, grappa och rött och vitt vin. Mycket trevligt!

Gästerna inspekterar renoveringen av stora huset:


Matsalen. Bordet är dukat. Kycklingar grillas på spett i öppna spisen:



Värden Savo med flickvännen Gordana:


Savo kollar kycklingarna:


Grannens nyslaktade får:

Grannen grillar får inomhus. Gluggen på gaveln fungerar som skorsten:


En pigg liten katt letar efter något ätbart:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Vilken häftig resa ni gjort. Blir riktigt avundsjuk... Jag gillar ju att få uppleva det lokala, även om det innebär nyslaktade lamm. Fast jag är inte så mkt får segling. Var det god mat?

kram
Emmelie

Anonym sa...

Maten var kanongod. Nu var ju jag rätt hungrig förstås efter en lång bussresa. Åt inget på planet och hann inte äta i Split under bussbytet. Men alla andra uppskattade också maten - så det stämmer säkert. Det mesta var nog producerat lokalt i byn men jag tyckte jag hörde att kycklingen var inhandlad i butiken i byn. Savo hade inga egna höns och hade inte knyckt dem från grannen.