2009-05-12

Korpen och berguven

Vi besökte Världsarvet Falu koppargruva på söndag förmiddag för att försöka få syn på den berguv som ska finnas i Stora stöten. En passande sysselsättning på Fågelskådningens dag. Vi placerade oss i det lilla utsiktstornet på gruvplanen alldeles intill randen av Stora stöten och började spana av bergväggen på andra sidan med hjälp av kikare och kamera med 400 mm teleobjektiv. Vi tittade länge och väl utan att se minsta skymt av någon berguv. Det är en stor yta att skanna av och avståndet 300-400 meter gör det inte lättare. Vi var redo att ge upp när en korp kom flygande tätt intill bergväggen på andra sidan. Jag tog fem bilder på korpen medan den passerade. Därefter gick jag igenom bilderna i kameran lite snabbt för att kontrollera bildkvalitet, skärpa od. På den andra bilden jag tog upptäckte jag en välbekant siluett på väggen alldeles bakom korpen. Berguvens karakteristiska örontofsar!:


Zoomat till 100% syns berguvens tofsar tydligt:


På den första bilden jag tog syns hela berguven (zoomad till 100%):


Hela bilden som kameran levererar med 400 mm tele:


Exakt mitt i denna bild som är tagen med 100 mm teleobjektiv sitter berguven. Nästan omöjlig att upptäcka med vanlig kikare om man inte vet ungefär var den sitter:


Några siffror angående teleobjektiv, förstoringsgrader och pixlar (bildpunkter):
Kameran som jag använder är en Canon EOS 50D med ca 15 miljoner pixlar - 4752x3168 pixlar närmare bestämt. Den har en sensor vars storlek är 1/1.6 av en sk fullformatssensors storlek som är ca 36x24 mm dvs den storlek som varje filmruta har i en normal analog småbildskamera. Ett objektiv med 400 mm brännvidd ger därför samma bild som ett 400x1.6 mm = 640 mm objektiv ger på en fullformatare. 50 mm objektiv på fullformatkameror motsvarar förstoringsgrad 1. 640 mmm ger därför en förstoringsgrad på 640/50 = ca 13. Detta kan jämföras med en normal handkikare som ger 7-10 ggr förstoringsgrad.

Bilderna som är zoomade till 100% är 1025x683 pixlar stora att jämföra med originalets 4752x3168 pixlar. Jag har alltså skurit ut en yta som är 1/21-del av originalets. Bilderna som inte är zoomade till 100% har originalstorleken (15 miljoner pixlar). För att få plats på sidan är alla bilder krympta till 400x227 pixlar. När man klickar på en bild och får upp den i ett eget fönster är bildstorleken 1600x1067 pixlar respektive 1025x683 pixlar på bilderna som är zoomade till 100%. På dessa senare bilder ser man alltså varje enskild pixel.

4 kommentarer:

Skatan sa...

Du är en helt otrooooolig fotograf... Fantastisk. Kram!

Göran Bength sa...

Tack för det! Det var egentligen en otrolig tur att berguven kom med på bild!

jan eriksson sa...

har planer på att tatuera en berguv på underarmen. Men jag söker därför en bild på en flygande berguv. Eller åtminstone med vingarna utslagna.

Göran Bength sa...

Den här är den enda berguv jag har sett. Den satt nog mest och sov. Vaknade till när korpen irriterade - men vände ansiktet mot bergväggen och sov vidare efteråt.