2009-05-25

Sommargylling, Klosterholmen, Öland

På väg till fågeltornet vid Klosterholmen vid Hornsjön på norra Öland i lördags eftermiddag mötte vi ett gäng muntra fågelskådare. De frågade om vi var på väg för att titta på sommargyllingarna som tydligen skådats där ett par dagar. Vi visste inget om det men de berättade vänligt att de hade sett dem för en kvart sedan och beskrev vägen dit. Vi gick som de sagt och kom fram till tre glada Canon-fotografer från Västmanland som stod och spanade efter gyllingarna. De hade inte sett något ännu. Men vi kunde höra dess sång någonstans inifrån den täta lövskogen på andra sidan ängen. Vi spanade mot skogsbrynet ett tag innan vi fortsatte ut mot fågeltornet. På väg tillbaka till bilen passerade vi samma plats igen. Efter ett tag hörde vi åter sommargyllingens sång. Den påminner delvis om koltrasten, samma djupa klang. Vi spanade med kikaren mot skogsbrynet utan att kunna se någon gylling. Plötsligt kom en gulaktig fågel flygande längs skogsbrynet från vänster (norrifrån). Den landade i ett träd. Vi kunde inte upptäcka den med kikare. Jag tog en bild med 400 mm tele med fokus på det ställe där jag såg fågeln landa. Den vackra sången hördes tydligt. Efter ett tag flög den iväg över ängen åt höger (söderut). Det gick så snabbt att jag inte hann ta någon bild. Men den gula färgen var tydlig för blotta ögat. Sent på kvällen tog jag över dagens 350 bilder tll datorn. Jag kollade på "gyllingbilden" lite snabbt och sa : "Här någonstans ska det sitta en sommargylling". Jag kunde inte se någon fågel i det täta lövverket och var på väg att ta bort bilden när Ulla sa: "Men där sitter den ju". Och mycket riktigt. Alldeles mitt i bilden - inte långt från fokuspunkten kan man se sommargyllingen. Der är troligen en yngre hane - inte lika skarpt gul som en fullvuxen. Sommargyllingen häckar sällsynt i Skåne och på Öland. Sk rikslarm hade gått ut på denna - därav det stora intresset bland skådare.

Skogsbrynet i det skarpa ljuset från kvällssolen. Nästan mitt i denna bild sitter gyllingen:

Sommargyllingens sång:

1 kommentar:

Skatan sa...

Du flaxar runt nästan lika mycket som Skatan du...nuförtiden... och överallt "fångar" du dina motiv.. fåglarna på ett fantastiskt sätt... och vad vackert den sjunger... Kramar!