2015-01-13

Kungsfiskare i Frostbrunnsdalen, Borlänge - andra besöket

Idag gör jag ett nytt försök att få syn på kungsfiskarna i Frostbrunnsdalen. Som vanligt står flera bilar parkerade på Wallingårdens stora parkering inte långt från hängbron över ån längst ner i dalen. Jag stannar på bron och spanar ett tag. Varken människor eller kungsfiskare syns till. Jag vandrar längs stigen upp mot källan. Där stigen närmar sig ån strax uppströms den lilla ön står fem personer med kikare och kameror och spanar tvärs över ån. Efter mycket hjälp från dem lyckas jag till slut få syn på kungsfiskaren. Den har tydligen suttit på samma kvist den senaste halvtimmen.

Den sitter en bit ovanför vattnet uppe till höger på bilden:


Den är lite närmare idag än i fredags. Nu ser man faktiskt att det är en kungsfiskare:


Rätt vad det är flyger den iväg nerströms. Vi vandrar ner mot bron. Ungefär halvvägs hör vi den tydligt sjunga en kort strof nere vid ån. Stigen går här en bra bit ovanför ån med mycket ris emellan så vi får inte syn på fågeln. Vi fortsätter ner till bron och spanar därifrån ett tag.

Efter en stund återvänder jag upp till platsen där vi senast såg den. Stora Tuna kyrka står rakt ovanför.


Jag spanar efter kungsfiskaren några minuter utan resultat. Klockan passerar 14 och det börjar mörkna. Jag tar en sista titt på grenen där den satt tidigare - och nu sitter den där igen, på samma gren men med något färre kvistar som skymmer:



Jag kollar bilden i kameran och när jag tittar upp igen är kungsfiskaren borta ...

Inga kommentarer: