2015-06-08

Sumpvipa vid Flinesjön

Strax före kl 19 på nationaldagen (lördagen den 6 juni) upptäcktes en sumpvipa (White-tailed Lapwing) vid Flinesjön i Hedemora. Den är mycket ovanlig i Sverige och har aldrig tidigare setts i Dalarna. Den larmades ut i BirdAlarm och redan samma kväll hade den setts av ett 50-tal fågelskådare. Under söndagen invaderades lokalen av hundratals skådare från hela landet.

På söndag eftermiddag/kväll upptäcktes den ännu ovanligare orientseglaren på samma plats. Många som noterat sumpvipan och sedan lämnat lokalen återvände för att kunna kryssa även denna raritet. Ytterligare skådare lockades till Flinesjön.

På måndag förmiddag åker jag till Flinesjön främst för att titta på och försöka fota sumpvipan. Det är fullt med bilar vid Starbotornet så jag fortsätter fram till bron över Klosterån och vandrar några hundra meter över bron och längs vägen öster om Flinesjön. Där verkar det som om vipan är lättast att observera enligt rapporter på artportalen.se.

Ett tiotal skådare står med sina tubkikare vid vägkanten. De flesta spanar intensivt efter orientseglaren men seglarna håller sig oftast på långt avstånd och högt upp i luften.

Jag får hjälp att lokalisera sumpvipan. Den står nere vid strandkanten några hundra meter från vägen tillsammans med några tofsvipor mellan två små träd varav det ena lutar ordentligt. Det krävs en tubkikare med stor (minst 20 ggr) förstoring för att hitta den. Mesta tiden står den stilla med ryggen mot oss. Ibland tar den en kort flygtur eller promenad men hela tiden nära vattnet.

Jag tar några bilder när den vänder sidan till. I nedre högra bildkanten är den på väg åt höger mot ett par skrattmåsar:


Här ett utsnitt nära 100%:


Orientseglaren ser vi inte till. Det visar sig senare att den ses senast strax före kl 23 på söndagskvällen. Otur för bl a skådarna som åkt upp till Dalarna från Öland under natten.

Jag lämnar sumpvipan och den osynliga orientseglaren i 12-tiden och åker in till Wienerkaféet i Hedemora för lunch innan jag tar mig an ängshöken som observerats på ängarna mellan Hedemora och Vikmanshyttan.

(Klockan 22 på måndagskvällen görs den sista observationen av sumpvipan)

Inga kommentarer: