2013-01-17

Öland 2012 på Google+

Google+ har nu blivit ganska bra på att hantera fotoalbum. Jag har envist hållit fast vid picasawebs album för att jag har saknat viktiga funktioner i Google+ album.

Men nu finns det mesta implementerat i Google+.
T ex kan man nu
-visa bilderna i bildspel (picasawebs bildspel fortsätter i en ändlös slinga medan Google+ tyvärr stannar på sista bilden)
-förstora visad bild till full storlek med hjälp av musens rullhjul
-visa grundläggande exponeringsinformation
-spara bilden i full storlek
-visa och redigera bildtext
-kommentera

Det som saknas är
-info om antalet visningar (det har tyvärr även försvunnit i picasa webalbum)
-möjlighet att sortera bilderna efter filnamn

Som tur är kan jag hantera samma album både med picasaweb och Google+. Jag kan alltså gå in i picasaweb och sortera bilderna efter filnamn. Den sorteringsordningen bibehålls vid visning i Google+. I Google+ kan jag bara sortera efter datum - oklart vilket: det verkar inte vara tidpunkt för exponeringen. Mina filnamn visar exponeringstidpunkten i formen yyyy_mm_dd-hh_mm_ss_xxxx där xxxx är bildens nummer enligt kameran. På så sätt får jag bilderna sorterade efter exponeringstidpunkt när jag sorterar på filnamn.

Albumet "Öland 2012" på Google+

Storskarven på Google+:

Länk till bilden i maxstorlek

Inga kommentarer: