2013-01-30

Hökuggla, Vallberget, Grängshammar

I dag är det vår i luften. Sol och 3-4 grader varmt och en frisk byig västanvind. På eftermiddagen tar jag en tur upp på Vallberget i Grängshammar. Jag åkte förbi däruppe i måndags så jag vet att vägen är plogad. Nere vid Grängshammar möter jag Leif Wickman som kommer uppifrån Vallberget. Han berättar att det sitter en hökuggla fint i solen på hygget längst uppp på berget. Jag får bråttom upp. Den senaste tidens värme har gjort väglaget något moddigt men det är inga problem att ta sig upp. Hökugglan sitter fint i en av torrakorna närmast vägen. Jag sitter kvar i bilen och fotar i nästan en timme. Hökugglan sitter på samma kvist och spanar länge innan den tar en sväng ner mot marken och sen återvänder till torrakans topp - utan byte.



2 kommentarer:

Magnus Höög sa...

Imponerande bilder!

Per sa...

Vackra bilder från en vacker trakt!
/Per