2013-02-01

Mossbodarna

Mitt första besök på den ofta omtalade fågelskådarlokalen Mossbodarna ca 10 km sydväst om Borlänge. På hyggena längs vägen upp från Idkerbergsvägen finns ett antal hökugglor. När jag kommer dit är redan de tre skådarvännerna som jag träffade igår på Vallberet på plats. Det sitter hökugglor ganska långt från vägen på ett par ställen.

Jag väljer att fortsätta fram till Mossboddarna där det finns en fågelmatning nära vägen.
Det vimlar av blåmesar, talgoxar, talltitor, tofsmesar och domherrar där.
Jag siktar in mej på tofsmesarna som jag inte ser så ofta. De är ruskigt kvicka och svåra att få fast på bild. Jag håller kameran riktad mot och fokuserad på en kvist och väntar tills de sätter sig där:




Den här sitter kvar en längre stund inne i granriset:


Domherrarna lyser vackert i det gröna:






På vägen hem sitter en hökuggla ganska nära vägen:


Hemma vid datorn ser jag på Svalan att mina skådarvänner har sett tre olka hökugglor - varav två tillsammans - en timme senare.

Inga kommentarer: