2013-05-07

Fiskgjuse och skäggdopping, Holmsjöarna, Borlänge

Stora och Lilla Holmsjön mellan Romme och Dalälven är en trevlig fågellokal inom cykelavstånd hemifrån. Dagens besök är mitt första i år.

Från fågeltornet vid Lilla Holmsjön ser jag på långt håll en fiskgjuse med en stor gädda i klorna komma flygande:


Jag räknar med att fiskgjusen är på väg mot boet som ligger på en stolpe mitt emot fågeltornet på andra sidan Lilla Holmsjön. Det här boet låg tidigare på en kraftledningsstolpe men flyttades till en egen fristående stolpe får något år sedan. På bilden ser man kraftledningen en bit längre bort:


Märkligt nog fortsätter fiskgjusen förbi boet och försvinner i skogen långt bort till vänster. Det kanske finns fler bon i närheten?

I Stora Holmsjön ligger bl a många skäggdoppingar:


Jag fortsätter cykelturen till Flygfältsrakan för att se om ortolansparven är hemma.

Inga kommentarer: