2013-05-30

Gök, Djupvik, Våmhus

Under två härliga sommardagar vid stugan i Djupvik i Våmhus hör jag en gök ko-koa till och från och från olika håll. På onsdagkvällen går jag en promenad längs vägen upp mot Orsavägen och kommer ganska nära göken utan att lyckas få syn på den. Efter några minuter hörs den plötsligt från ett annat håll längre in i skogen. Den har lyckats flytta sig ljudlöst och osynligt trots mitt intensiva spanande. Jag återvänder till stugan.

Klockan fem på torsdag morgon vaknar jag och går ut en sväng. Det har regnat under natten. Vattendropparna hänger i träden. Trädgårddsångaren "pladdrar" som vanligt på hög volym från lövverket runt stugan men är - som alltid - helt omöjlig att få syn på. Plötslig hörs göken på nära håll - kanske bara 50 meter längre ut på udden.

Jag smyger mig upp mot vägen för att komma närmare och få fri sikt. Rätt vad det är kommer en ganska stor fågel flygande längs vägen. Jag tycker först den ser ut som en koltrast men med väldigt lång stjärt innan jag ser att det är göken. Den landar en bit in på udden och fortsätter sitt ko-ko-ande.

Jag inser det omöjliga att få syn på den och återvänder in i stugan för att fortsätta min avbrutna sömn. Jag lägger ifrån mej kameran och kikaren på köksbordet och tittar ut genom köksfönstret. Då landar göken i tallen utanför köksfönstret nere vid sjön. Den sitter perfekt synlig bara ca 15 meter bort på en kal torrkvist fint inramad av blöta tallbarr och tallblommor. Jag tar några bilder genom köksfönstret men när jag försiktigt öppnar dörren flyger den sin kos.





Bilderna är tagna på 1/60 sekund med brännvidd 400 mm, bländare 5.6, ISO 800 handhållet - genom två fönsterglas. Bildstabiliseringen på mitt Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS fungerar!

1 kommentar:

Sami sa...

Hej
Fin bild på göken, de är svåra och känsliga men när de väl fastnar på kort så är de vackra :) bra fångat!