2014-05-28

Storebror ser dig

Jag använder Picasaweb för att lagra foton på Internet. Dessa foton - i jpg-format i storlek 2048 eller 1600 pixlar - länkar jag till i mina blogg-inlägg.
Mina bilder i Picasaweb.

Google+ är Googles motsvarighet till Facebook. Det är inte så spritt ännu i Sverige men rätt stort världen över.

Alla mina foton i Pacasaweb finns tillgängliga även från Google+ - med ett något annorlunda (modernare) användargränssnitt.
Mina bilder i Google+

En stor fördel med Google+ framför Facebook är hanteringen av foton. Google+ lagrar fotona i exakt den upplösning och kvalitet(komprimeringsgrad) och i de album som jag själv väljer medan Facebook våldför sig på upplösning och kvalitet - kanske för att spara utrymme. Facebook är inte lämpligt för att lagra foton i högre kvalitet.

Google vill ha många användare i Google+ så det kan hända att man måste vara med i Google+ (dvs ha en användaridentitet i Google+) för att kunna ta del av bilder och annat.

Google+ utvecklas ständigt och har nu fått funktionalitet som motsvarar Picasaweb och mycket mer därtill.

En funktion som tillkommit på senare tid är "Berättelser" eller "Stories" som det fortfarande står i någon meny.

Så här beskriver Google funktionen:

Berättelser

Förvandlar automatiskt dina foton och videoklipp till vackra, interaktiva berättelser så att du kan återuppliva dina äventyr.
Vi väljer dina bästa bilder.
Dina berättelser kan få en känsla av plats med besök och resor från din Platshistorik.
Du kan finjustera dina berättelser så att de blir precis som du vill ha dem när du ska dela dem.
....


Det här liknar verkligen "storebror ser dig". Google vet exakt var jag har varit och när. Via tidpunkten kopplas information från mobiltelefonens platshistorik ihop med foton jag tar med systemkameran (som saknar gps).

Exempel på några berättelser som jag inte har finjusterat manuellt:
Onsdag eftermiddag i Falun

Lördag i Våmhus

Måndag eftermiddag i Borlänge

Alla mina berättelser

Tillägg.
Jag ser nu när jag testar med en annan användare att berättelserna inte visas! Jag måste tydligen dela berättelserna explict!

Testar en annan länk till "Lördag i Våmhus"

Inga kommentarer: