2012-09-05

Cykeltur Knutshyttan, Grängshammar, Silvbergs gruva

Det är härligt cykelväder idag så jag drar iväg med nya cykeln mot Knutshyttan och Grängshammar. Redan när jag ska passera vägen mot Stora Skedvi får jag problem. Mängder med bilar kommer från rv 70 och svänger av mot Naglarby. Jag misstänker att det har hänt en olycka på riksvägen och att trafiken därför leds förbi olycksplatsen längs gamla riksvägen genom Naglarby. Mycket riktigt. När jag kommer upp en bit mot Mora By och får uppsikt över riksvägen ser jag att bärgning av en lastbil pågår mitt mellan avfarten till Stora Skedvi/Gustafs och avfarten till Naglarby:


Jag fortsätter mot Sörbo och tar åkervägen till Knutshyttan. Vid dammen ser jag något gult. En forsärla vilar på dammluckorna i det skarpa solskenet:








Jag fortsätter längs Ramsbovägen - perfekt cykelväg, avstängd för biltrafik - öster om Grängen mot Grängshammar:




När jag närmar mej dammen i Grängshammar går larmet bland forsärlorna. De drar iväg och är svåra att få fast på bild. Jag går runt en sväng och hittar en forsärla i den lilla bäcken:


Dammen i Grängshammar:


Modern teknik i historisk miljö. Den här cykeln, som egentligen är en damcykel, är oerhört trevlig att cykla på. Den får bli min huvudcykel när jag blir gammal:


Från Grängshammar går det brant uppför Ramsboberget(?) på en slirig nysladdad grusväg mot Knutsbo. När backen är avverkad får jag en kilometer vilsam cykling innan jag tar den mindre vägen upp mot Högsveden vid Dalkarlsbo. Alldeles vid vägskälet ligger en kopparödla som jag först tror är död, men när jag blir närgången börjar den röra på sig:






Efter Högsveden går den lilla vägen förbi Rönningen på en småkuperad trevlig cykelväg (avstängd för biltrafik) upp till Östra Silvbergs gruva:








Från Östra Silvbergs gruva går det utför - bitvis brant - ner till Mossbysjön:


Jag är nära att köra över en räv som förskräckt kastar sig in i skogen när jag svischar förbi i 50-60 km/h.

Mossbysjön ligger längst ner i en djup dalgång så jag får betala för utförsåket med att kämpa mej uppför en riktig mördarbacke upp på Badelundaåsen med grustäkten:






Härifrån går det utför ända hem. Jag stannar till vid Gustafs Bröd i Mora By och tar en kopp kaffe och ett par smörgåsar.

Inga kommentarer: