2012-09-03

Cykeltur Torsång, Rudorna, Borlänge, Lusmyren, Vatthammar

Idag lyser solen från en klarblå himmel. Jag tar cykeln via Fårans utlopp i Dalälven, där ett par hundra grågäss rastar och fyra ormvråkar kretsar i skyn, till Torsång för dagens lunch - kaffe med ägg-och ansjovissmörgås - på Tosångs Café.

Bäsingen ligger vid kajen vid Torsångs Café. Dalälven är full av vatten - inte mycket plats för höstregnen!:


Cafésparvarna "badar" i gruset:


Jag fortsätter på Dalälvens norra sida förbi Skomsarby, Åby, Kårby och Fjäkelmyra. Mellan Yttre och Övre Utendal ser jag några ovanliga djur intill vägen:








Jag gissar på att det är lamor - men när jag kommer hem hittar jag den här artikeln från Dala-Demokraten 2012-05-26 : De föder upp alpackor.
Det är alltså alpackor, som är släkt med lamadjuret och Vicuña, från sydamerika.

I det lilla vattendraget mellan Övre Utendal och Ovandal - en vik av Dalälven - ligger ett sångsvanpar:



Jag cyklar vidare till fågellokalen Rudorna mellan Ornäs och Borlänge. Det är lugnt där idag. Utöver en flock kanadagäss ser jag bara några buskskvättor:




Efter ett kort besök i Borlänge centrum fortsätter jag till en annan berömd fågellokal, Lusmyren eller Lustmyren som den nog egentligen heter. Där simmar en gräsandhona:


Där träffar jag en annan fågelfotograf och utbyter några observationer.

En törnskata håller till invid stigen:








Jag fortsätter hemåt längs småvägar bland annat via Vatthammar vid Tunaån:

Inga kommentarer: