2012-09-07

Cykeltur Nedre Tosarby, Kalvrumpan, Kårtylla, Torsång

Dags för ytterligare en tur med cykeln. Idag tar jag bron över Dalälven vid Solberga förbi Boberg, Hagtäkten, Björkled och Nedre Tosarby till ödegården Kalvrumpan som ligger vid södra delen av Nedre Kårtyllasjön mittemot Fårans utlopp i Dalälven strax söder om Kanotstadion.
Sista biten går på en åkerväg med två djupa spår och beväxt med rätt högt gräs - men helt ok att cykla på.
Här brukar gäss, tranor och sångsvanar rasta vår och höst. Idag verkar det vara lugnt på fågelfronten, bara en liten flock kanadagäss ligger i Nedre Kårtyllasjön. När jag kommer fram till husen kommer fyra tranor flygande från våtmarken söder om husen. Det är ett par med två årsungar.
Jag går runt och fotograferar ett tag. Rätt som det är hör jag ett högljutt trumpetande. Det är två tranor som håller till i våtmarken norr om husen.

Så småningom fortsätter jag längs åkervägar av varierande kvalitet till Kårtylla där jag kommer ut på belagd väg igen.

Det blir kaffe med "hästräka" - gustafskorv, räksallad, ägg mm på en siktkaka - på Torsångs Café innan jag tar västra sidan av Dalälven tillbaka hem till Gustafs.

Bron över Dalälven vid Solberga, Gustafs:


Dalälven flyter stilla och mäktig förbi Gustafs:


Båthamnen i Gustafs:


Enbacka skola från bron över Dalälven, Gustafs:


Mellan Nedre Tosarby och Kårtylla brer ett småkuperat jordbrukslandskap ut sig längs Nedre och Övre Kårtyllasjön som ligger som stora vikar på östra sidan av Dalälven mittemot Kanotstadion. Sjöarna utgör den sydligaste delen av det naturliga utloppet ur Runn från Glöttret via Truttjärnen och Verkbäcken.

Säden står mogen och klar att skördas. De färggranna tistlarna står fint mot den ljusgula säden:


Något enstaka bi håller fortfarande igång:




Ödegården Kalvrumpan vid Nedre Kårtyllasjöns sydspets:












Fyra tranor flyger iväg. Det är ett par med två årsungar. Ungarna flyger tätt tillsammans i mitten:






Ett högljutt trumpetande gör mej uppmärksam på två tranor som står på våtmarken strax norr om ödegården:




En skakig video med tranornas trumpetande:


Åkervägen till Kalvrumpan:


Grågäss, Nedre Kårtyllasjön:


Torsångs Café med Bäsingen vid kajen:




Mitt emot Torsångs Café ligger Älvkanten Restaurang & Pizzeria:

Inga kommentarer: