2013-10-24

Snösparv, Roxnäs udde, Falun

En ensam snösparv upptäcktes i måndags (21 oktober) av Birgitta Rune vid badplatsen på Roxnäs udde i Falun. På tisdag när regnet minskar i intensitet för en stund tar jag en tur ner till Roxnäs. Ingen snösparv i sikte. Jag går en sväng längst ut på udden och återvänder över badplatsen utan att se mig för ordentligt. Plötsligt flyger en vit fågel upp från marken bara 5-10 meter framför mig. Den sätter sig i närmsta tall vid stranden. Jag backar tillbaka några tiotal meter och spanar upp i tallen. Där sitter snösparven och tittar ut över Runn:


Efter en kvarts väntan sitter sparven fortfarande kvar i tallen. Det börjar regna intensivare igen så jag drar mig hemåt.

Idag torsdag gör jag ett nytt försök. Det blåser en frisk sydlig vind och solen tittar fram ibland. Jag närmar mig badplatsen försiktigt och spanar av marken med kikaren.
Efter några minuter får jag syn på snösparven 10-15 meter bort. Den är inte lätt att upptäcka där den sitter ganska stilla på marken i gräset omgiven av gula och bruna löv:




Snösparven flyger upp när en hundägare går förbi. Jag ser inte vart sparven tar vägen så jag passar på att gå över badplatsen och vidare längst ut på udden:


Tillbaka vid badplatsen ställer jag mig i lä av två stora tallar med solen i ryggen och spanar av gräsmattan utan att få syn på sparven. Efter några minuter kommer Hans Malmsten - välkänd fågelskådare från Falun - vandrande på väg ut på udden för att skåda sjöfågel. Han har sett sparven och visar mig var den håller till. Den är på gräset nära omklädningshytten. Jag närmar mig försiktigt och kommer ganska nära utan att den bryr sig om mig. Den äter lugnt vidare:










Med många bilder i kameran drar jag mig försiktigt tillbaka.

Inga kommentarer: