2014-07-26

Kvällstur till finska fiskecampen

Våra fiskande vänner har blivit kompisar med ett gäng finska fiskare. Det är de som har tälten vid första sjön nerströms Vassijaure, där Ulla och jag badade igår utan att se någon fiskare. Vi är bjudna på grillparty på kvällen vid deras fiskecamp.

Jag hittar inget namn på den här sjön men det skulle kunna vara södra delen av Rutströmselet. Jag kallar den X tills vidare.

Vi vandrar förbi campen upp på berget öster om X och får fina vyer mot Vassijaure och Rutströmselet.

Rutströmselets sameviste ligger på vänster sida av den bortre sjön. X ligger bakom kameran. Mellan X och Rutströmselet ligger ytterligare en sjö. Små forsar skiljer de tre sjöarna.


Våra fiskande vänner vid forsen mellan X och mellansjön:


Fiskecampen där ån från Vassijaure rinner in i X:


Vy över Vassijaure och norska fjäll i väster


En fjällvråk med ett byte i klorna kommer flygande:


... och landar på en klippa högre upp på berget:


Kort efteråt kommer en fjällvråk flygande och spanar in oss:






Ulla spanar västerut:


Vackert klipplandskap öster om Rutströmselet. Per beundrar utsikten:


Järnvägen mellan Katterjokk (till vänster) och Riksgränsen (mitt i bilden) på andra sidan Vassijaure


En rödvingetrast:


Finska fiskecampen:


Vi får en mycket trevlig kväll tillsamman med de finska fiskarna. Det är sex grabbar i varierande ålder som transporterat tält, fiskeutrustning, mat, öl och annat drickbart till campen med hjälp av kanot över Vassijaure. De planerar att vistas i campen upp mot 10 dygn beroende på väder och fiskelycka.

Ulla och jag vandrar tillbaka mot våra tält i 24-tiden. Det är kyligt och mycket fuktigt i luften - råkallt. Kameran dryper av fukt och jag måste torka av linsen med ett papper för att kunna fota:


Vi kommer fram till tälten strax före klockan 1.



Inga kommentarer: