2008-07-01

Margith

Min kära Margith var inte bara bildkonstnär. Hon skrev också fantastiskt vackra, tänkvärda och rörande dikter. I min fotoblog har jag valt rubriken "En bild säger mer ..." men det finns även ord som ingen bild kan illustrera. Jag kommer att publicera en del av Margiths dikter här - med någon lämplig bild om jag hittar någon.

Jag börjar med några dikter som berör själva drivkrafterna till hennes skrivande - och kanske hennes skapande överhuvudtaget :



Idag

idag, den 16 augusti 1982
har jag bestämt mig.
Allting ska få ramla ut
på papperet framför mig
varje gång det blir
för mycket
av ledsamhet
av besvikelse
av lycka
av längtan
idag, har jag i alla fall bestämt mig.

(Margith Hadin)


Lycka eller olycka

Lycka eller olycka
förutsättningar
för skapandet

Kärlek, en varm härd
som brinner
långsamt eller ?

Vakumliv, dag efter dag
Stelopererad går jag
i den grå dimman

Tomtebloss, plötsligt
i dimman
såg jag ditt bloss

Lycka eller olycka
förutsättningar
för skapandet.

(Margith Hadin)


Skillnaden

Över vinglaset
blir jag författare, poet
målare och kompositör

Över vinglaset
hatar jag och älskar

Över vinglaset
gör jag djupdykningar
långt ner i själens
blågröna gruvhål
alltmedan du
leker kurragömma
med ungarna.

(Margith Hadin)

Inga kommentarer: