2011-01-04

Korallrevsfotografering och snorkling, Hurghada, Egypten

Efter en vilodag med bad och snorkling vid hotellets badstrand är det dags för en ny utflykt med möjlighet att snorkla och fotografera(!) korallrev en bit längre ut från stranden. Vi lyckas "lura med" oss våra nyfunna vänner Marietta (släkt med Ulla på något sätt och med många gemensamma bekanta) och Torsten från Umeå på en båt med glasbotten som gör en tvåtimmarstur till korallreven en bit ut. Båten vi åker ut med ligger förtöjd vid piren i vår badvik:


Efter en kvarts når vi korallreven. En armada av gula glasbottenbåtar av större modell närmar sig:


En konkurrent gör oss sällskap. Gästerna tittar koncentrerat ner genom glasbottnen:


De större gula glasbottenbåtarna går djupare. Man sitter på stolar på båtbottnen och tittar ut genom fönster i sidorna. Något bekvämare och kanske enklare att fotografera från men dyrare och utan möjlighet att snorkla:



Det är svårt att fotografera genom glasrutorna i bottnen. Den lilla båten guppar ordentligt i vågorna. Det är rätt blåsigt idag. Jag lyckas inte fånga någon större fisk - de pilar iväg fort och försvinner snabbt ur bilden:







Efter fotograferandet är det dags attt snorkla. Vi förtöjer i rep som ligger utlagda på botten på ca 1-2 meters djup. Min mask visar sig vara i minsta laget och trycker mot min stora näsa och läcker in vatten. Efter en halvtimmes snorkling bland många fina fiskar och koraller är jag rätt trött och får nog. Jag verkar ha fyllt mina bihålor med saltvatten. Vatten rinner ur näsan resten av dagen.

2 kommentarer:

Skatan sa...

Det blev riktigt fina bilder trots glasruta och avsaknad av större blickfång(st).

Jag gillar inte att snorkla eller dyka just på grund av de där glasögonen som ger mig en "instängd" känsla. Så jag förstår att du blev trött på´t.

Kram!

Göran Bength sa...

Eftersom båten guppar ordentligt och oregelbundet blir det det i praktiken slumpen som avgör om bilden blir skarp eller suddig. Jag tog massor med bilder och har nog kasserat 90% som blev för suddiga.