2011-01-13

Soppastopp på Främby udde

Sol, -10 grader och vindstilla. Tar bilen till Ornässtugan och skridskorna därifrån på de plogade banorna på Ösjön och Runn. Lite "knölig" is efter blötvädret för några dagar sen, men klart åkbart. Bättre på Runn än på Ösjön. En fördel är att de flesta förrädiska snubbelsprickorna har frusit igen. Siktar på lunch på Främby udde. Efter ca en timmes härlig åkning är jag framme. Soppastopp låter intressant. Den smakrika gulaschsoppan med bröd och dryck för 65 kronor sitter perfekt:



Efter den goda och mättande sopplunchen är det dags att "stappla" tillbaka till Ornässtugan. Lite stelt till en början men efter ett tag dansar jag fram över isen igen. När jag ska gå de 10-talet metrarna på land förbi Storsund är jag lat och orkar inte ta av mej skridskorna. Efter några steg ligger jag raklång på rygg. Jag dunkar i ryggen samt höger handled och armbåge i isknölarna på den ojämna stigen men klarar huvudet som tur är. Kameran som jag har i en väska på magen landar mjukt! Jag ligger kvar en stund och känner efter. Lite mörbultad, men inget brutet lycklitgvis - bara lite ont i ryggen och högerarmen. Inga problem att åka resterande kilometrar till Ornässtugan och bilen:

Inga kommentarer: