2011-05-26

Törnskata, Flygfältsrakan, Mora By, Gustafs

På den stora vedvältan på flygfältsrakan mellan Mora By och Dala Airport i Rommehed sitter en fågel som jag först tror är en varfågel. Den sitter lugnt kvar när jag stannar bilen alldeles intill. Jag öppnar sidorutan och tar några bilder. Under tiden passerar en man med en hund utan att fågeln reagerar så jag kliver ur bilen och får lite bättre vinkel och bekvämare ställning. När den visar sin bruna rygg förstår jag att det är en törnskata. Den sitter kvar och sjunger lite tyst och försynt. Det är knappt jag hör sången men det syns på strupen och näbben. Den här fågeln har nog kommit alldeles nyss. Den brukar komma hit upp i slutet av maj. Det här är fjärde observationen hittills i år i Dalarna enligt Rapportsystemet för fåglar







Inga kommentarer: