2013-04-08

Jakten på snögåsen vid Hovran, Hedemora

En snögås har siktats vid Hovran den senaste veckan. Idag tar jag en tur dit. Snögåsen ska finnas tillsammans med många sångsvanar och gäss på ängen ner mot Dalälven mellan Reningsverket och fågeltornet.

Jag parkerar vid reningsverket och går längs den leriga vägen mot fågelornet i den kalla nordliga vinden. Det är bara ett par grader varmt men solen tittar fram ibland och värmer skönt.

Jag uppskattar att det är minst 300 sångsvanar på ängen. Enligt tillförlitliga rapporter på Svalan är det minst 500 st. Det är nästan i klass med Tysslingen.

Fåglarna bryr sig inte om att jag går där längs vägen tätt intill skogsbrynet. Jag spanar av varje vit fågel men lyckas inte upptäcka den ensamma snögåsen. Det är nästan som att leta efter nålen i höstacken.

Men det finns ju många fina sångsvanar att fota:




















När jag passerat hela svanflocken är jag rätt när fågeltornet så jag fortsätter dit. Ett par gråhägrar flyger upp ur diket till vänster om vägen/stigen.



Uppe i fågeltornet träffar jag ett par trevliga skådare från Hedemora. Vi tittar på en häger en bit framför tornet:


och sångsvanar som flyger förbi:




Efter ett tag går vi vägen tillbaka mot reningsverket. Ett par tranor flyger förbi och en tofsvipa landar på ängen hos sångsvanarna:


Ett skådarpar från Ludvika har hittat snögåsen och vinkar oss till sig och pekar ut den för oss:


När man väl vet var den är är den ganska enkel att följa i kikaren och kameran.
Fortsättning följer.

Bildspel med svan- och snögåsbilder

2 kommentarer:

Therese (den frilufsande naturromantikern) sa...

Hej! Jag letade efter bilder av hägrar och hamnade då hos dig (enligt bildsök i sökmotor där enbart bilder som får användas ska komma upp så är dina bilder sådana). Själv såg jag en häger idag, men hann inte fotografera, så jag har tagit mig friheten att använda din bild.. men.. har skrivit dit ditt namn och gjort länk till din blogg. Min egen blogg är under uppbyggnad och har ännu inga följare. Du får säga till om du vill att jag ska ta bort din bild. / Therése

Göran Bength sa...

Du får gärna använda min bild. En länk till din blog vill jag ha. /Göran