2013-04-17

Vårfåglar vid Dalälven

Några tranor flyger högt ovanför huset i Sjöstan i Gustafs på väg norrut längs Dalälven på tisdag förmiddag:


Det är strålande sol och ganska varmt så jag bestämmer mej för att göra en tur upp längs Dalälven för att kolla in vårfåglarna.

Vid Fårans utlopp i Dalälven vid Naglarby i Gustafs står ett trevligt fågelskådarpar från Sifferbo norr om Borlänge. Jag stannar och börjar språka med dem. De är skickliga på att hitta fåglar och också duktiga på att känna igen fågelsång. Med deras hjälp får jag höra bl a ängspiplärka och hämpling. De skannar av omgivningen med sina tubkikare och plötsligt har de hittat en rörhöna på andra sidan älven. Rörhönan är mycket svår att få syn på. Älven är ganska bred och hönan försvinner bakom buskar och snår ibland:


Vi studerar den under en timmes tid. Under tiden dyker fler fågelskådare upp. Till slut är vi ett tiotal skådare där.
Jag tar en promenad längs vägen några hundra meter uppströms och kommer marginellt närmare rörhönan och har turen att lyckas få syn på den ingen där den går längs stranden och letar mat:


Jag fortsätter färden norrut längs älven för att försöka få syn på den vitkindade gås som har hållit till vid Kanotstadion de senaste dagarna och även idag enligt de skådare som kommit från det hållet. Nu har gåsen flyttat närmare Fårans utlopp och över till andra sidan älven. Den har sällskap med en kanadagås:




Jag tar en fågelskådartur även på onsdag förmiddag. Nu blåser en frisk och kylig sydlig vind. Det är för kallt att stå ute och skåda men vägen går så nära vattnet att det går bra att skåda från bilen.

Vid Fårans utlopp i Dalälven simmar ett par storskrakar nära stranden:


Det är ovanligt tomt på fåglar - och även skådare - idag. Jag åker in till Borlänge och uträttar ett par ärenden innan jag återvänder till Glöttret i Runns södra del i Torsång. Ett bläsandpar rastar där:


Bläsandhanen med gråtrutar:


och med ett gräsandpar:


På väg tillbaka hem igen stannar jag till vid Fårans utlopp i Dalälven. En vacker knölsvan simmar föbi nära stranden:



Inga kommentarer: