2012-05-28

Citronärla (Motacilla citreola), Fårans utlopp i Dalälven mellan Kanotstadion och Naglarby, Gustafs

Först idag vid lunchtid blir jag varse (via Svalan - artportalen.se) att en citronärla har observerats vid Fårans utlopp i Dalälven mellan Kanotstadion och Naglarby sedan i torsdags (2012-05-24). Jag åker genast dit men lyckas inte få syn på den. Däremot hör jag en rosenfink på mycket nära håll - utan att få syn på den heller. Jag fortsätter till Torsångs Cafè och inmundigar en ägg och ansjovissmörgås med kaffe som lunch. På vägen hem igen går jag ännu en sväng längs vägen utan att varken se eller höra någon citronärla. På kvällen i 18-tiden åker jag dit igen. Nu är det flera skådare där och de berättar att den nyligen synts och hörts men vi ser ingen. Strax före klockan 19 åker jag och handlar i ICA-butiken i Gustafs. Därefter återvänder jag till Fårans utlopp igen. Nu är det bara tre skådare kvar. Vi hör ärlan i gräset ganska nära men den vill inte visa sig. De andra tre går iväg till sina bilar. Plötsligt skymtar jag en rörelse i ögonvrån. En fågel landar på en kal kvist inte långt borta - tyvärr i ganska besvärligt motljus. Jag tror först att det är sädesärlan som setts flera gånger men i kamerasökaren ser jag tydligt det gula ansiktet och bröstet. Det är citronärlan. Jag ropar till de andra som återvänder och hinner se den innan den efter ca 2 minuter får nog och flyger ner och gömmer sig i gräset igen.







Citronärlan är en sällsynt gäst i västra Europa. I Dalarna har den observerats endast två gånger tidigare - 2009-08-27 vid Ingarvsdammen i Falun och 2005-05-19 vid Tisjön enligt Svalan - rapportsystemet för fåglar på artportalen.se/birds

Inga kommentarer: