2012-05-08

Fågelskådning längs flygfältsrakan mellan Dala Airport och Mora By, Gustafs

Den sk flygfältsrakan mellan Dala Airport och Mora By i Gustafs är en av mina favoritlokaler för fågelskådning. Här kan man se en mängd olika fågelarter. Det är dessutom en av få lokaler i Dalarna där man kan se eller höra ortolansparv dagligen från början av maj varje år. Att jag har lokalen inom cykelavstånd gör den inte sämre. Idag åker jag dit för att försöka få syn på ortolansparven som kom för några dagar sedan.
Jag börjar på det gamla vanliga stället vid staketet till flygplatsen. En lövsångare sitter i buskarna och sjunger högljutt. Den är lätt att upptäcka nu innan löven har spruckit ut:


Jag hör inte ortolansparvens karakteristiska och lättigenkännliga sång. Däremot kommer ett ganska stort flygplan dånande tätt över huvudet:

Det visar sig vara övningsflygning idag. Man övar start och landning med en British Aerospace BAe 146(?). Planet kommer inflygande - kanske var 10:e minut - , sätter ner hjulen på banan och lyfter genast igen. Jag vandrar iväg mot Mora By med lövsångarsång avbruten av flygplanets dån i öronen.

En tornfalk av avtecknar sig fint mot den ljusa himlen:



En bofink - en färgklick i allt det ljust grågröna:


Efter ett par timmars vandring är jag tillbaka vid staketet till flygplatsen. Där sitter buskskvättorna som vanligt på staketstolparna:


Nu verkar det som om övningsflygningen har upphört. Jag hör lövsångare, lärkor, buskskvättor, gulsparvar mm men fortfarande ingen ortolansparv. Jag bestämmer mej för att åka hem - då hörs äntligen ortolansparvens sång.

Lyssna på ortolansparven på P2-fågeln

Inga kommentarer: