2012-05-08

Ortolansparv, Flygfältsrakan, Övre Svärdsjö, Borlänge

Efter två timmars vandrande längs flygfältsrakan är jag på väg att ge upp sökandet efter ortolansparven när jag plötsligt hör dess sång. Det visar sig vara tre stycken - varav två är tillsammans hela tiden. Jag ser de två tillsammans i buskagen på andra sidan stängslet och på marken på bägge sidor av stängslet och ibland även sittande på stängslet. Ibland flyger de fram och tillbaka längs stängslet och det är då jag ser tre stycken. Jag vet inte varför de gör på detta viset - de kanske strider om reviren eller en hona. De två som hänger ihop bör väl vara ett par och den tredje en ensam hane.

En ortolansparv på andra sidan stängslet till Dala Airport - svårfotad:


Ortolansparven är svår att upptäcka i grantoppen - men den avslöjas av sången:


Två ortolansparvar i samma buske bakom stängslet till Dala Airport:


Ortolansparvarna hittar frön på stigen vid Dala Airport:




Ortolansparvar vid/på stängslet till Dala Airport:







Uppdatering fredag 2012-05-11: Idag sitter två hanar och sjunger ikapp på var sin sida av stängslet. Den tredje sparven syns inte till.

Inga kommentarer: