2012-10-28

Civitanova, Le Marche, Italia

Efter en lång promenad längs stranden i Portonovo och en enkel lunch på enda(?) öppna baren/restaurangen drar vi vidare söderut. Vår resas mål är Monti Sibillini i sydvästra Marche på gränsen mot Umbria i öster och Lazio och Abruzzo i söder. Planen är att åka söderut längs kusten tills vi kommer i höjd med Sibillini-bergen och där hittta en lämplig väg västerut mot bergen. Jag ställer in GPS-en på en punkt i staden Civitanova varifrån SS77 leder in mot norra delarna av Monti Sibillini.

Längs slingrande vägar - som jag känner igen från juni förra året - på Monte Coneros västra sluttning, genom några små fina städer/byar (città) kommer vi så småningom ut på SS16. SS står för Strada Statale och motsvarar vår riksväg. SS16 - även kallad Via Adriatica - är "gamla" tiders huvudväg längs Adriatiska kusten från Padova i Veneto i norr till Otranto längst ner i Puglia - den Italienska "klacken" - i söder. Med sina 100 mil är det Italiens längsta strada statale. Parallellet med SS16 löper numera autostrada A14/E55 - eller Autostrada Adriatica - som är en avgiftsbelagd motorväg från Bologna i Emilia-Romagna till Taranto i Puglia.

Vi kör relativt sakta och ser oss omkring i det fina kustlandskapet. Resan går problemfritt tills GPS-en får för sig att vi ska svänga in i landet några km och återkomma till SS16 någon km längre söderut. Jag följer GPS-en tills den vill att vi ska svänga in på en liten grusväg. Då vänder jag tillbaka till SS16 och kör efter vägskyltarna i stället.

Närmare Civitanova går SS16 spikrakt genom tätt bebyggda badorter. Det ser lite enahanda och tråkigt ut. I Civitanova kör vi in mot centrum och har turen att hitta en bra parkeringsplats ett hundratal meter från ett stort torg som verkar vara stans centrum.

Vi bestämmer oss för att stanna i Civitanova över natten. GPS-ens "points of interest" visar att det finns ett antal hotell och bed&breakfast inom några hundra meters avstånd.

Vi väljer ut närmaste bed&breakfast och vandrar iväg. GPS-en fungerar utmärkt även utanför bilen men det finns inget b&b när vi kommer fram till angiven position.

Vi försöker igen och går tillbaka till torget och in på en sidogata. Där hittar vi ett b&b men det verkar vara stängt. GPS-en innehåller ett telefonnummer som jag ringer utan att få svar. Det är väl ett av problemen med b&b att de sällan är bemannade och kräver någon form om överenskommelse om tidpunkt att träffas.

Vi återvänder mot torget och hittar Hotel Diana på en tvärgata nära torget. Ett par ynglingar tar emot oss och visar oss ett par lediga rum. Läget är perfekt, de har gott om parkeringsplatser och trådlöst nätverk och priset är inte högre än vad vi brukar betala på ett b&b. Vi slår till. De behöver våra pass för att kunna checka in oss. Mitt ligger kvar i bilen så Ulla stannar kvar och intar rummet medan jag går över torget och hämtar bilen.

Det börjar bli sent på eftermiddagen så vi ger oss genast ut på en promenad. Det är söndag och de flesta butiker är stängda. Däremot är det livlig verksamhet på torget. Där är en marknad med frukter, grönsaker och annan mat blandat med kläder, gamla böcker och diverse gamla saker:

Stadshuset ligger på torgets ena kortsida:

Solen är på väg ner så vi skyndar oss ner mot stranden:

I de höga vågorna vid ena hamnpiren håller ett antal surfare till:

Monte Conero ligger ca 3 mil norrut från hamnen i Civitanova:

I hamnen ligger många fiskebåtar:

Graffitti på hamnpiren i Civitanova:

... sarà sempre come la prima volta ...
... kommer alltid att vara som första gången ...

Senare på kvällen går vi ut och letar restaurang. Vi vandrar genom gatorna i centrum. Det är något sorts evenemang på gång. Gatorna runt torget är avstängda för biltrafik. Mycket folk är i rörelse och många butiker är öppna. Men restaurangerna saknas. Det finns mängder av små pizzerior som säljer pizzor i huvudsak för avhämtning. Vi är sugna på fisk. Efter ett tag går vi in på en smockfull restaurang/bar med olika typer av snabbmat. Vi frågar efter en fiskrestaurang och får förslag på en restaurang några kilometer utanför centrum. Vi vill inte köra bil säger vi och får då förslag på Ristorante Pizzeria Vai Mò ner mot hamnen. Vi hittar dit utan problem. Det visar sig att vi gick förbi här tidigare under dagen när vi letade efter första b&b.

Vai Mò är en stor - ganska kal - lokal med gott om bord. Deras specialitè är fisk. Vi äter en komplett italiensk middag. Under kvällens gång fylls lokalen succesivt med italienska sällskap. Italienarna äter middag rätt sent på kvällen. Mätta och belåtna med vår första dag i Italien vandrar vi tillbaka till hotellet. Vi har inte åkt bil mer än ca 70 km idag men ändå hunnit se och uppleva mycket.