2008-08-05

Till en Odödlig

Till en Odödlig

Om jag känner med fingrarna
runt ögon, näsa och mun
kan jag känna mitt kranium.
Under en centimeter hud och kött
finns min grinande dödsskalle.

Hur mörkt är det i jorden?
Hur länge är det nån som minns?
Hur länge ligger jag med jord i ögonhålorna
innan jag försvinner?

(Margith Hadin)


Den här dikten finns i många varianter bland annat med titeln "Råd till en Odödlig". Jag vet inte när hon skrev den men den är troligen av senare datum.


I dag kl 07.41 kremerades Margith i krematoriet i Skogskapellet i Falun.

Vi kommer alltid att minnas dej!


3 kommentarer:

Marie sa...

God morgon!
Vilka känslosamma dikter du finner, Göran. Var hittar du alla? Har hon skrivit alla dessa i den svarta boken?
Har den här veckan kvar på semester nu-känns lite tungt. Lämnade Adam hos mor & far igår när vi var på kalas ( Mamma fyllde), så han har sovit där inatt. Skönt att bara få en kväll för sig själv och fundera och filosofera.....Idag är det fiske i Långvika som gäller. Ska överraska med lite grillkorv, ett par metspön och lite ved hemma i Dalkis, tänkte jag. Mitt vanliga mail har brakat ihop så jag skriver ett par rader här istället. Familjen Hadin och Larsson hälsar. Kram på er//Marie

Anonym sa...

Jag håller på och går igenom Margiths papper och hittar skisser och utkast till dikter på diverse lösa lappar, kuvert mm. Många av dem är inte riktigt klara och "inte godkända" av Margith - men jag lägger ut en del ändå.
Kram tebaks
/Göran

Anonym sa...

Göran! Jaa... vi kommer alltid att minnas Margith... Hon har verkligen betytt så mycket för så många. Och det känns faktiskt skönt att hennes kropp (Margith finns ju inte där längre) har blivit till aska... så att hennes funderingar (och kanske skräcktankar) inte sker. Kram från Eva