2012-07-04

Bingsjöstämman 2012 - med Pelle Lindström

Första onsdagen i juli varje sommar är det dags för Bingsjöstämman som lockar tusentals folkmusikintresserade från när och fjärran. I år är det premiär för min del.

Regnet hänger i luften hela dagen i Våmhus men det ser ljusare ut i öster så vi bestämmer oss för att åka de ca 90 kilometrarna via Rättvik till Bingsjö. Vi har stämt möte med Birgitta som visar sig vara kvar i Falun eftersom det regnar för fullt där. När vi berättar om det vackra vädret vi har i Bingsjö ger hon sig genast iväg. Bingsjö ligger bara ca 50 km rakt norr om Falun så det dröjer inte länge innan hon är på plats.

Några bilder från den härliga sommarkvällen fylld av folkmusik:




Picnic i det gröna:












Klockan nio på kvällen uppträder Pelle Lindström - mannen, myten, ett munspel och en skrovlig röst - i Bingsjö Kapell.




Sofia Sandén medverkar med sång i några låtar:




Ett exempel på Pelle Lindströms virtuosa munspelskonst (videoinspelning - länk till picasaweb):


Samma exempel som ovan med med länk till Google+:


(Jag vet inte vilken länk - om någon - fungerar för andra än mej)


Efter beöket i Kapellet börjar vi hemfärden. Vi tar vägen över Boda, Gulleråsen, Skattungbyn och Orsa den här gången. Vi hinner inte långt på väg 301 mellan Boda och Gulleråsen förrän en älgko dyker upp på vägen strax framför oss. Hon går sakta åt vänster över vägen. Jag bromsar hårt och styr tvärt åt höger mot älgkons bakben. Då skymtar en älgkalv i ögonvrån i diket till höger. Den är på gång upp på vägen. Jag styr undan en aning åt vänster mot bakhasorna på älgkon, som - som tur är -fortsätter sin vandring över vägen. Jag väntar bara på att älgkalvens huvud ska smälla mot bilens högra sida men den saktar in och väjer för bilen. Med hjärtat i halsgropen lyckas vi passera mellan kon och kalven utan att träffa någon av dem. Puh! Resten av hemfärden går i mycket sakta mak. En räv i närheten av Skattungbyn och ett vildsvin? strax före Hansjö klarar sig med livet i behåll.

3 kommentarer:

Magnus Höög sa...

Fina bilder! Jag brukar försöka ta mig till Bingsjö varje sommar, men nu senast blev det inte av :(
En riktigt obehaglig incident med älgen...

/magnus

Göran Bength sa...

Tack Magnus!
Det kanske var regnet i Falun som skrämde bort dej den här gången.

Usch ja - älgen skrämde verkligen upp oss. Man får verkligen köra försiktigt på sommarnätterna i Dalarna.

Magnus Höög sa...

Nej, jag var i Spanien och följde Fotbolls-EM via TV tillsammans med den tokiga hemmapubliken :)