Efter två intensiva och spännande timmar i Zombitse-Vohibasia National Park fortsätter vi färden längs RN7 åt sydväst mot Tuléar (Toliara) vid Madagaskars sydvästra kust mot Canal De Moçambique som är den del av Indiska oceanen som skiljer Madagaskar från det afrikanska fastlandet.
Ute ur Zombitse-skogen möter oss öppna vidder med enstaka baobab-träd här och där:
Baobab eller apbrödsträdet är en av åtta arter inom växtsläktet baobabträd inom familjen malvaväxter. Det är ett karaktärsträd för den afrikanska savannen.
När vi stannar till för att fota baobabträdet kommer några nyfikna ungar springande längs vägen:
Vi fortsätter och når strax staden Sakaraha ca 15 km från Zombitse-Vohibasia National Park. Det hörs ett dunkande ljud från höger bakhjul - under min sittplats. Folk på gatan tittar intresserat på hjulet. Andry stannar och konstaterar att vi har fått punktering. Som tur är har vi en passagerare som åker med oss från Zombitse-Vohibasia till Sakaraha så Andry får hjälp med att ta av hjulet med det punkterade däcket.
Vår passagerare vet var däckverkstaden i Sakaraha ligger. Passageraren och ytterligare en arbetsvillig man hjälper Andry med att rulla iväg med reservhjulet och det punkterade hjulet till däckverkstaden för att se till att vi får ett helt reservhjul med oss i fortsättningen.
Det myllrar av folk ute på gatan (RN7):
Sakaraha ligger i västra utkanten av ädelstensfyndigheten som sträcker sig mellan Ilakaka och Sakaraha. Här i Sakaraha handlar det om rubiner (Ruby gems). Vi ser en del butiker som skyltar med "Ruby gems" dock inte i lika stor omfattning som Sapphire-skyltarna i Ilakaka.
Bilen står utanför en liten bar. Vi passar på att köpa något att dricka och sätter oss i skuggan under serveringens tak. Ulla köper frukt av några glada damer:
Jag blir nödig och frågar efter en toilett och blir hänvisad in på en bakgård. Det är mycket folk även därinne. En äldre man kommer fram och frågar "Pee-pee?" Jag svarar "Oui - pee-pee!". Han pekar på en dörr i ett av husen. Därinnanför finns ett hål i golvet - helt perfekt! Tyvärr har jag lämnat kameran i Ullas vård så det blir inga bilder från bakgården.
Efter ca en halvtimme är Andry och passageraren tillbaka med två friska däck.
Stoppet i Sakaraha tar knappt en timme. Vi bestämmer oss för att hoppa över lunchen och inhandlar ett knippe bananer som färdkost istället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar